För ett tag sen så såg jag en reklam för Zendium på tv, där dom sa att den var svanen-märkt. OJ, tänkte jag, jag har aldrig tänkt på att man kan köpa miljövänlig tandkräm. Så det vill jag såklart göra nu, men eftersom jag inte visste vilka sorter det fanns och vilka som var bäst så googlade jag. Inte smart, om man vill kunna använda en vanlig tandkräm igen hehe. Tydligen så är de flesta tandkrämer inte bara icke-miljövänliga utan också icke-vegetariska! Ungefär alla tandkrämer som man köper på typ ica är bara att slänga i sopan om man vill ha en vegetariskt. Jahapp. Vad ska man köpa då?
Faktiskt så hittade jag massor av ekologiska veggo-tandkrämer, vilket är bra såklart. Men nästan inga av dem innehåller fluor, det känns ju lite dumt? Man rengör ju ändå munnen men det känns som att man behöver fluor för att stärka tänderna?
Läste någonstans att det finns en tandkräm på apoteket som är både vegansk och inte testad på djur. Gick dit och letade efter den idag men kunde inte hitta den. När det kom fram nån och frågade om vi behövde hjälp så så vi att vi letade efter en vegetarisk tandkräm. Hon tittade ganska skumt på oss haha, det verkade inte som att det var en vanlig fråga. Så jag förklarade att jag hade läst på lite och att det fanns diverse djurfetter bland annad i många tandkrämer och att jag ville ha en som var fri från sånt. Hon tog den som jag hade kikat på och tittade på baksidan, sedan sa hon att hon kunde garantera att den var fri från djur. Att den innehöll nåt växtfett sa hon också. Toppen!
Sen när jag kom hem och själv läste på baksidan så såg jag att den innehöll gelatin???? Hallå. Läste hon ens innehållsförteckningen innan hon "garanterade att den var djurfri"?? Eller visste hon bara inte vad gelatin var för något? Hur kan man då garantera att den är djurfri, om man inte ens vet vad allt i innehållförteckningen är? Rätt dålig stil.. Typ som att hon tyckte att jag var dum i huvudet som trodde att det fanns kött i tandkräm och bara sa att det inte fanns i den för att hon trodde att det var så. Inteee braaa. Tur att jag läste på den i alla fall.
Sen ska tydligen Eldorados tandkräm vara helt vegansk och inte testad på djur. Men tyvärr så finns varken hemköp, willys eller tempo här så har jag lite svårt att få tag i den.
Så nu verkar det som att jag får gå på hälsokost och köpa en fluorfri tandkräm ändå, man kan ju faktiskt skölja med typ flux efteråt (bara det inte också innehåller djur nu då hehe). Det borde ju funka? Vi får väl se om alla mina tänder blir bruna och trillar ut heheheh. Åh vilken djungel.
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej